Monday 2 February 2015

Bagaimana Sistem ABS Dengan EBD, TCS, BA & ESC Berfungsi Bahagian 3 – TCS

Volvo-V60-Corner-Traction-Control
Sistem kawalan cengkaman (Traction Control System)
Sistem kawalan cengkaman (Traction Control System), biasanya dikatakan sebagai fungsi sekunder sistem brek anti-kunci (ABS) pada kenderaan motor, yang direka untuk mengelakkan kehilangan daya cengkaman yang roda. Ia bertujuan meningkatkan kawalan pemandu apabila keadaan input pendikit yang dikenakan tidak berpadanan dengan keadaan permukaan jalan (disebabkan faktor-faktor yang berbeza-beza), menyebabkan kereta tidak mampu untuk menguruskan tork yang diaplikasikan.
Campur tangan TCS terdiri daripada berikut :-
  • Mengurangkan atau menyekat turutan percikan palam pencucuh kepada satu atau lebih silinder
  • Mengurangkan bekalan minyak kepada satu atau lebih silinder
  • Kuasa brek yang dikenakan pada satu atau lebih roda
  • Menutup pendikit, jika kenderaan itu dilengkapi dengan memandu dengan pendikit wayar
  • Di dalam kenderaan turbo, kawalan boost solenoid boleh digerakkan untuk mengurangkan boost dan kuasa enjin.
Lazimnya, TCS berkongsi penggerak brek elektro-hidraulik (tetapi tidak menggunakan silinder induk konvensional dan servo), dan sensor kelajuan roda dengan sistem brek anti-kunci.
Idea asas di sebalik keperluan kawalan cengkaman ialah perbezaan di antara cengkaman tiap satu roda yang menandakan pengurangan cengkaman pada jalan yang mengkompromi kawalan stereng dan kestabilan kenderaan. Perbezaan slip mungkin berlaku disebabkan oleh perubahan kenderaan atau perbezaan keadaan jalan raya untuk roda yang berbeza, seperti jalan licin berair atau pun bersalji. Pada kelajuan tinggi, apabila kereta cenderung untuk membelok , roda luaran dan dalaman yang tertakluk kepada kelajuan yang berbeza, yang lazimnya dikawal dengan menggunakan “differential”. Penambah-baikan “differential” ini ialah menggerakkan lagi satu differential aktif yang boleh mengubah jumlah kuasa yang dihantar ke roda luaran dan dalaman mengikut keperluan (contohnya, jika, semasa membelok ke kanan, slip keluar (‘yaw’) dikesan, differential  aktif ini akan menyalurkan lebih kuasa kepada roda luaran, untuk mengurangkan “yaw” (sejauh mana roda depan dan belakang sebuah kereta berada di luar garisan selekoh.),Differential aktif dikawal oleh sensor elektromekanik yang bekerjasama dengan unit kawalan cengkaman (TCS).

No comments:

Post a Comment